19
Kommentarer

  1. Mikael Jakobsson

    Mikael Jakobsson says:

    Välkommen till vårt webbinarie! Om du har frågor eller funderingar kring innehållet eller om SmartaUtmaningen kan du ställa dem här. Vi håller koll på kommentarerna under webbinariet och svarar på så många frågor vi kan under sändningen.

  2. Daniel

    Daniel says:

    Vad tycker ni om lchf och paleo kost? Som blivit så populärt. I paleo så utesluter man mjölk, gluten men även baljväxter och bönor samt glutenfritt spannmål som ex quinoa/bovete pga lektiner och fytinsyra , vad anser ni om lektiner/fytinsyra är det farligt för tarmarna/hälsan? Man äter ju endel kött i lchf/paleo däremot men det anses inte vara farligt och ska helst vara ekologiskt gräsbeteskött och förespråkarna påstår att det vegetabiliskt protein ej går att ersätta animaliskt.

  3. Julia

    Julia says:

    Kanske kan ni ge exempel på hur en bra dagplanering kan se ut för en vegetarian: en frukost, en lunch, en kvällsmåltid samt mellanmål. Ett exempel på vad man kan äta under en dag för att få i sig alla nödvändiga näringsämnen och proteiner osv. Jag försöker kartlägga min mat på cronometer varje dag för att se att jag får i mig alla näringsämnen men ofta får jag äta tillskott för att få i mig rekommenderad daglig dos av t.ex. D-vitamin. Proteinmängden är också svår att få i mig som vegan.

  4. Hanna Malmberg

    Hanna Malmberg says:

    Hur tycker ni att en bra fördelning mellan fett, kolhydrater och protein kan se ut under en dag ?

  5. Ylva

    Ylva says:

    Tack vad spännande!
    Jag är mest nyfiken på detta med vetemjöl och gluten som jag skulle vilja veta lite mer om.
    Är det gluten som är “problemet” i vetemjölet?Eller är det detta med “dåliga kolhydrater”?
    Vet att det finns gluten i dinkel och råg också men det finns ju ändå näringsämnen och fibrer i dessa mjöler som är bra för kroppen.
    Eller bör man ersätta vetemjölet helt med ex bovete istället?

  6. Karin W

    Karin W says:

    Hej.
    Jag har varit medlem tidigare. Gjort en paus och funderar på att börja igen. Många väldigt goda rätter som jag mår jättebra av.
    En önskan jag har är, att ni efter recepten, skriver ut energi och näringsinnehåll. Dessutom undrar jag. Bortsett från recept med fisk så uppfattar jag kosten som vegankost(minus gluten och soja(?)). Hur tillgodoser man behovet av B12 och D-vitaminer om man äter Smarta maten 7 dagar i veckan?. Livsmedelsverket rekommenderar veganer extra tillskott av dessa två vitaminer. Hur resonerar ni?

  7. Marita

    Marita says:

    Jag tycker det är svårt att veta vilken mat/vilka kosttillskott som man ska äta tillsammans eller undvika att äta tillsammans. I vissa fall förstärker de varandra (t.ex. vet jag ju att man ska äta något surt – lingon – till lever för att bättre at upp järn). Vissa kosttillskott verkar vara bättre att ta på kvällen än på morgonen. Hur vet man sånt? Hur viktigt är det?

  8. Karin Hugerth

    Karin Hugerth says:

    Karin H

    Jag har inget facebook-konto och undrar om det fungerar att jag då är med i en 4-veckorsutmaning?

  9. Agneta Carlekrantz

    Agneta Carlekrantz says:

    Tack för fint initiativ, Ert engagemang, för att Ni delar med Er! Hur viktigt är det att blötlägga nötter mm över natten som Ni ofta förespråkar i Era recept? Tyvärr är jag inte alltid så tidigt ute…. Hur mycket “förlorar” man på att inte göra det?

    Bästa hälsningar Agneta i Lund

  10. Karin W

    Karin W says:

    Vilka typer av medlemsskap finns. Hittar endast den på två år. Tidigare fanns från en månad, sex och tolv månader. Jag skulle nog inte vilja binda mig för mer än ett år.

  11. Helene

    Helene says:

    Hej!
    På grund av ledbesvär är min “vision” sedan 1-2 år att utesluta gluten, mjölkprodukter och raffinerat socker i den utsträckning jag kan. Behöver ej ta antiinflammatorisk medicinering längre.

    Undviker man gluten finns en mängd ersättningsprodukter, med olika typer av stärkelse, som jag förstått heller inte är bra ur inflammationssynpunkt. Kan ni säga något om detta vore toppen.

    Är groddat bröd (sprouted bread) OK ur inflammationssynpunkt? I jämförelse med glutenfria bröd bakat på tex Sempers “Mix med fiber” som det är mycket stärkelse och mjölkpulver i…

    Många fler frågor, men detta är mina viktigaste!
    Tackar på förhand 🙂
    Helene

    • admin

      admin says:

      Hej Inger,
      Vi svarar här eftersom vi missade frågan pga teknikstrulet. Det korta svaret är: Ja. Det går alldeles utmärkt. Så länge man använder 5:2 som ett *komplement* till en bra kost så är det ett vettigt koncept. Många använder dock 5:2 som en bra ursäkt att äta vad-som-helst fem dagar i veckan. Tummen ner för den. Åsa har skrivit mer om det här: http://smartamaten.se/2013/06/periodisk-fasta/
      /Micke

  12. Sanne

    Sanne says:

    Hej!

    Jag undrar om var man ska tänka på när man under en längre period varit stressad och detta har börjat påverkar kroppen i form av dålig hy, håravfall bland annat. Det är väldigt många av mina stressade vänner (tjejer) som har börjat tappa hår och även få dålig hy och vi alla är mellan 26-30år… Hur äter man rätt i dagen stressiga samhälle? Eller vad är viktigast?

    Vänligen,
    Sanne

  13. Sanna

    Sanna says:

    Jag skulle vilja ha tips på veganska mellanmål för någon som är aktiv! 🙂

  14. Åsa Jakobsson

    Åsa Jakobsson says:

    Här är länken till undersökningen kring baljväxter och hälsa hos äldre som jag nämnde på temat paleo:
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15228991

    Och här har vi länken till min magiska Sabine Rosén.
    Jag litar på henne till 100% när det gäller att få ordning på obalanser som behöver mer än “bara” en kostomläggning.
    Det kan vara svårt att få tider hos henne, men hon är värd att väntas på..!
    http://www.halsoporten.se/

    De frågor vi inte fick med den här gången ska vi göra vårt bästa för att hinna med den 4:e april 🙂

    / Åsa

Kommentering är stängd.

SmartaUtmaningen