Ljudet klipper lite i början denna video – det blir bättre en stund in.

Vi lärde oss massor, ber om ursäkt för bruset, och lovar att kvaliteten blir bättre nästa gång!

/ Åsa och Micke

Länk till webbinarie #1: “Fyra steg till bättre hälsa och mer energi”

SmartaUtmaningen

12
Kommentarer

  1. Åsa Jakobsson

    Åsa Jakobsson says:

    Välkommen till webbinariet Lyckas med att skapa nya vanor.
    Ställ dina frågor här nedanför så gör vi allt vi kan för att hinna med dem under frågestunden!
    / Åsa och Micke

  2. Maria

    Maria says:

    Hej! 🙂

    Jag upplever ibland att jag har lite svårt att bli mätt på växtbaserad mat. Händer att jag av gammal vana vill lägga till ex mjölkprodukter eller smörgåsar för att bli mätt. Skulle gärna komma runt detta 🙂 har ni några tips?

  3. Åsa Jakobsson

    Åsa Jakobsson says:

    Frågor från förra webbinariet:
    Emelie:
    Hej, hur ser ni på kaffe? Blir en del koppar per dag och försöker variera med örtte ibland, men hur mycket påverkar det kroppen egentligen?

    Sanna:
    Jag skulle vilja ha tips på veganska mellanmål för någon som är aktiv! 🙂

    Julia:
    Kanske kan ni ge exempel på hur en bra dagsplanering kan se ut för en vegetarian: en frukost, en lunch, en kvällsmåltid samt mellanmål. Ett exempel på vad man kan äta under en dag för att få i sig alla nödvändiga näringsämnen och proteiner osv. Jag försöker kartlägga min mat på cronometer varje dag för att se att jag får i mig alla näringsämnen men ofta får jag äta tillskott för att få i mig rekommenderad daglig dos av t.ex. D-vitamin. Proteinmängden är också svår att få i mig som vegan.
    (delvis besvarad under webbinariet den 23/3)

    Inger:
    Kan man kombinera smarta maten med 5:2 dieten?
    (besvarad i text här)

  4. Marita

    Marita says:

    Har några frågor om oljor. Det gäller ju inte bara att ställa om kosten, utan också att välja produkter. Har hört att rapsolja ska vara mycket känslig för uppvärmning och ljus. Det skulle betyda att den som inte är kallpressad, härsknar redan i framställningsprocessen. Och att det är osmart att den säljs i genomskinliga flaskor.
    Vad säger du om rapsoljan? Och om påståenden som att även kallpressad kokosolja är värmekänslig? Hur kan då annan kokosolja ha blivit relativt okänslig för uppvärmning? Och till sist ett påstående om sesamolja; att den “klibbar fast” i blodkärlen. Vad tänker du om sådana påståenden?

      • Marita

        Marita says:

        Jag tror att påstående kommer från ett seminarium på Hälsomässan. Kanske var det mr GI himself, men det känner jag mig inte alls säker på. Jag kollar nu i hans bok om fetter och där får raffinerad sesamolja betyget 1, kallpressad en 3:a. Det låga betyget kommer här av högt innehåll av omega-6. Men i boken står inget om blodkärlen…

  5. Anita Söderberg

    Anita Söderberg says:

    Hej. Var får ni tag i vildfångad lax. Jag har inte lyckats. Bara från svenska insjöar men det kan ju inte va en bra idé. Jag läste häromdagen att det kan va nyttigt att dricka lite kaffe varje dag. Vem ska man tro på. /Anita

  6. Agneta Carlekrantz

    Agneta Carlekrantz says:

    Hej! Jag har en 16-årig dotter som ätit vegetariskt med inslag av ägg och fisk ett tag (som jag gjort sedan 31 år), men nu vill bli vegan. Hon månar mycket om djur och ser också den hälsofrämjande aspekten av nyttig och gärna lokalproducerad mat. Vad behöver hon särskilt tänka på för att få i sig allt hon behöver? Är det proteinet som är viktigast att tänka på, typ äta mycket bönor, ärtor och linser? Andra tips?

    Bästa hälsningar

    Agneta i Lund

  7. Karin Hugerth

    Karin Hugerth says:

    Hej!
    1) Jag ser att frågan om kaffe redan är ställd. Har slutat, men skulle också gärna vilja veta..
    2) Och så frukost, tacksam för er syn på den och förslag.

  8. Gunilla

    Gunilla says:

    Hej! Jag har haft migrän sedan jag var 10 år – idag är jag 56. Sedan jag började ta triptaner för 15 år sedan har frekvensen ökat till anfall varje vecka.
    Har försökt reducera antalet anfall genom att var noggrann med vad jag äter och har bl a testat LCHF, ta bort gluten,mjölkprodukter, socker och äta så “ren” mat som möjligt utan tillsatser mm, mm. Vad det gäller LCHF-anhängare menar dom ju att inflammationer i kroppen minskar när man tar bort kolhydrater (migrän, artros etc)
    Vad är dina synpunkter på möjligheten att minska med migrän med “rätt”kost? Vad är “rätt” kost?

Kommentering är stängd.